Ground Zero Sunny 2006

Ground Zero Sunny 2006

originál čĺanok v AT magazíne

Lachi si kúpil toto Sunny-čko pred štyrmi rokmi. Odvtedy prešlo optickými zmen

ami out-fitu, ale aj interiéru. Basáky značky TVM vystriedali Ground Zera a s nimi stúplo aj Lachiho sebavedomie. Spolu zo Siggim, ktorý mal poslednú montáž pod taktovkou,satohto roku chystajú dokonca na finále súťaže EMMA, kde si brúsia zuby na jedno z popredných miest. Ale pekne po poriadku…

Začiatky

Ako prvé po kúpení Nissanu začalo upravovanie exteriéru v štýle Sunny GTR. Veľkú radosť urob

ila Lachimu predná kapota, ktorá dodala autu tuningový nádych. Potom prišiel na rad podvozok a športový výfuk. Teraz už chýbal len nejaký magnet na baby, ktoré Lachi môže :o), a tak sa svojpomocne s Riccom pustil do prvej audiomontáže. Predné repro ostali pôvodné značky Na

tional, do zadného plata si Lachi kúpil basáky TVM a v susednom Rakúsku v akcii vystihol tubu MacAudioMX30 a zosík 4-kanál, takisto MacAudio. Zvuk zabezpečovalo rádio Kenwood, ktoré malo len jeden linkový výstup – to však nikomu neprekážalo, pretože efekt TUC-TUC sa už dostavil aj s ním, a to bol primárny cieľ.

Sezóna 2005

Po prvej montáži už prichádza na scénu Power-Sound, a teda Padik a šedá eminencia slovenskej auto-hifi scény, Siggi. Na sezónu 2005 bola v pláne prerábka, ktorá by mala demonštrovať, že aj za málo peňazí môže byť veľa muziky. Vo výpredaji chalani kúpili 16,5 cm komponentné reprá JBL GTO6505. Predné tapacírky sa neprerábali, len sa vyrobili medzikružia a výškače sa vmontovali do krytiek spätných zrkadiel. Predné dvere sa vystriekali BODY950-tkou, aby tam aspoň niečo bolo, dôležité bolo, aby to veľa nestálo. Do zadného plata k stredobodom TVM pribudli stredovo-výškové reproduktory Bose. Napájací vodič s prierezom 10 qmm nahradil nový, s prierezom 25 qmm, ďalej pribudol zosilňovač MacAudio Z2200 a tubu nahradil Impulse MW1012. Napájanie bolo posilnené o 1F kapacitor. Impulse bol v ozvučnici typu bass-reflex a dokázal krásne zatlačiť, darmo, Siggiho návrhy ozvučníc sú známe po celom Slovensku :-). Keď už bolo všetko na svojom mieste, chalani skúsili ísť na meranie EMMA a tu bol kameň úrazu. Na prvom meraní skončil Lachi na 2. mieste na českom zraze na Macoche. Potom nasledoval zraz vo Vyškove a 1. miesto v kategórii. A tu prišla chuť súťažiť. Posledné vystúpenie tejto montáže bolo na majstrovstvách ČR Emma v Prahe. Tu sa chalani začali pohrávať s myšlienkou postaviť auto presne podľa pravidiel EMMA. Začali pracovať na projekte, ktorý sa mal úspešne kvalifikovať na majstrovstvá Európy. Mala to byť malá nálož v kufri, avšak s podmienkou, že sa nebude veľmi zasahovať do konštrukcie auta.

Sezóna 2006

Keďže Siggi zo značkou Groud Zero pracuje, voľba komponentov do ďalšieho levelu montáže padla naňho. Lachi sa plne podriadil Siggiho chúťkam a úchylkám a s jeho nápadmi len mlčky súhlasil :-). Občas mu musel do podrobností vysvetľovať, prečo toto alebo ono, a hlavne, prečo to stojí toľko peňazí. Pri takejto inštalácii sa totiž už nedalo šetriť. V decembri prišiel objednaný tovar a Lachi mal tak fajn Vianoce. Siggi sa však z toho tešil oveľa viac. V januári sa do garáže zaparkovalo Sunny-čko a začalo sa s demontážou a odstrojovaním celého auta. Ostali len holé plechy.

Počasie chalanom veľmi neprialo, takže napredovali dosť pomaly: pri teplote – 2 °C v garáži všetko praskalo pod rukami. Pomáhali si, ako sa len dalo, a teplovzdušná pištoľ hriala, ako sa len dalo. Na odmastnenie plechov sa používal acetón, a tak po polhodinke bolo chalanom akosi všetko vtipnejšie ako normálne :-). Zolo (tiež spriaznená duša s Power-Sound), známy neskutočným zmyslom pre detail, dôkladne prehrieval asfaltové pláty ADM od SinusLive a následne ich lepil na strop. Všetko s neskutočnou presnosťou :-). Ďalej sa ADM pláty dávali na na vonkajšie blatníky a tiež na vonkajšie plechy dverí – všetko, samozrejme, z vnútornej strany. Do celého auta sa ich dalo celkovo približne 50 kusov. Nasledovalo tlmenie tapajomatom – od podlahy kufra cez medziplechy zadných blatníkov až po medziplechy dverí. Tu sa tapajomat lepil aj cez montážne diery v plechu, ktoré boli predtým zosilnené páskou powertape (známou zo seriálu MacGyver :-). Týmto spôsobom z dverovej dutiny vznikla ozvučnica pre stredobas predných dverí. Tapajomatu sa použilo viac ako 5 qm. Na zabránenie vibrácií všetkých plastových častí a tapacírov bol použitý ANS molitan. Medzistrešný tapacír a strechu sa vložil tvrdený molitan s prímesou uhlíkových vlákien. No kým sa samotné auto začalo skladať, museli doň ešte naťahať napájacie vodiče. O energiu v aute sa starajú dva akumulátory GZBP12.2500. Jeden je v motorovom priestore a druhý v priestore rezervy. Prepojenie motorovej a prídavnej batérie zabezpečuje vodič s prierezom 50 qmm. Presne podľa pravidiel EMMA je istený od oboch batérií poistkovými puzdrami GZFH200 so 150 A poistkami. Všetky vodiče majú prídavnú ochranu, či už husací krk alebo tzv. pančuchu. Krabica na prídavný akumulátor je vyrobená z nerezového plechu s hrúbkou 2 mm a steny sú potiahnuté laminovacou tkaninou a živicou. Na prechod vodiča cez plech boli použité vodotesné plastové prechodky PG – 16×5. Odvetrávanie boxu mimo priestor vozidla zabezpečuje 7 mm plastová hadička. Prepojenie medzi zadnou batériou a rozvodným blokom GZHF 3200 majú na starosti dva 33 cm kusy vodiča CP-50, ktoré sú umiestnené v nehorľavej chráničke (husí krk). Na strane batérie sú ukončené krymplovacími očkami Caliber, na strane rozvodného bloku zas mosadznými ukončovacími trubičkami Carpower CCS-500. Samotné prepojenie medzi rozvodným blokom a zosilňovačom umožňuje 50 qmm vodič s dĺžkou 12 cm. Na jeho oboch koncoch sú použité redukčné adaptéry Dietz z 70 qmm na 20 qmm, keďže zosilňovač má napájacie svorky len do kábla 25 qmm. Napájanie dvojkanála GZHA 2250x predných repro je zabezpečené vodičom 25 qmm z rozvodného bloku cez poistku 80 A.

Kábel je takisto ochránený husím krkom. Uzemnenie prídavnej batérie a zosilňovačov bolo riešené pod podlahou kufra, a to pomocou medenej uzemňovacej zbernice CU 30 x 5. Vodiče boli ukončené kryplovacími očkami Caliber CP-50.8. Zosilňovač GZPA 1.3000D pre dva kusy subwoofrov GZUW 10 sa musel umiestniť pod box, keďže takú veľkú obludu nebolo kam dať a prvoradý bol objem boxu. Odvod tepla od zosilňovačov zabezpečujú 4 ventilátory articcooling s hydrodynamickými ložiskami. Samotný box je konštruovaný z 25 mm MDF-ky a vrchná a spodná stena boli ešte zosilnené 18 mm MDF doskou. Ozvučnica, ako aj box sú navrhnuté podľa T-S parametrov výrobcu. Frekvencia F-3 dB = 28,5 Hz bola posunutá na maximálnu najnižšiu mieru, ale za predpokladu dodržania lineárnej krivky priebehu. Dva kruhové nátrubky s priemerom 70 mm boli prepočítané na plochu štrbiny pri dodržaní dĺžky nátrubku. Po odskúšaní boxu v praxi na meraniach sa Siggi rozhodol pridať ešte jeden bassreflex s priemerom 10 cm. Box je so zosilňovačom prepojený vodičmi 4 x 10 qmm, čo poskytuje dostatočnú kontrolu zosilňovača nad basákmi. Po osadení boxu do auta sa vyskytol problém, s ktorým sa akosi rátalo. Hmotnosť všetkých použitých materiálov a komponentov sa podpísala pod extrémne zníženie auta. A aj keď je na aute športový podvozok, auto ľahlo nadoraz a pri prejazde nerovným terénom vznikajú problémy. Všetko sa však netočí len okolo kufra, dôležitú úlohu hrá v montáži aj predná časť. Predné komponentové reproduktory GZUC165c sú umiestnené v laminátovej nadstavbe predných door-boardov. Nadstavba je potiahnutá koženkou, takže výsledok vyzerá priam ako sériová záležitosť. Ako HU bol vybraný jeden z najvyšších modelov z produkcie Alpine, CDA-9815, ktorý má zabudované filtre signálu s meniteľnou deliacou frekvenciou. Z prednej časti sa navyše ovláda aj zisk zosilňovača pomocou „remote“ potenciometra, ako aj ventilátory, ktoré majú pri ručnej brzde separátny spínač.

 

 

Výsledok

Čo sa dá povedať o montáži, ktorá spĺňa prísne kritériá pravidiel EMMA? Jej bezpečnostné prvky sú na najvyššej úrovni a spracovanie je s ohľadom na požiadavky perfektné. Na každom zraze si môžete pozrieť aj prezentáciu ktorá je k autu vyhotovená. Zvuk znie pri slabšom vybudení zosilňovača neuveriteľne presne repráky dokážu napríklad reálne prezentovať zvuk „kopáku“ bez nejakých zaváhaní.

No k

eď vytočíte remote zosilňovača na hodnotu max., z auta sa stane tlaková SPL beštia a vy si bez váhania nasadíte na uši bezpečno

stné slúchadlá, ktorými je auto už povinne vybavené. Po troch mesiacoch roboty jednoducho chalani stvorili zviera, ktoré do

káže ako jemne zahrkútať, tak aj spustiť k

rv v ušiach :-).

Martin Novák, Siggi Power–Sound

 

    

 

Fotogaleria k čĺanku:

Created by Dream-Theme — premium wordpress themes.